Ako prežívajú pandémiu handmade výrobcovia?

Handmade produkty sa robia ručne, poctivo, pomaly a preto sú drahšie. Predáva ich aj príbeh spojený s ich výrobcom. Odkiaľ vzal materiál, aké patálie pri tom zažil a čo mu na nepodarok č. 153 povedala manželka. 

Moonlou sú turbany od Lujzy. Veronika robí kozmetiku Hupka a Peelo sú obaly od Mati z Banskej Bystrice. Ľudia ich poznajú prevažne z osobných stretnutí. 


Z 50 trhov boli štyri

Rok kovidový zmenil všetko. Takmer žiadne príležitostí pre osobnú prezentáciu. Tradičný výrobca ľanových odevov Pohan stíhal po ostatné roky aj dve akcie za víkend. V roku 2020 bol predávať štyri krát. 

Podujatia boli navyše kapacitne obmedzené a na predaj výrazne slabšie. Predajcovia boli niekedy radi, že mali z čoho zaplatiť prenájom za miesto. 


Zachránili nás Vianoce

Jednou z mála príležítostí bol špeciálny vianočný trh. Vianočná tržnica so Slovenskou sporiteľňou bola súčasťou iniciatívy www.domanakupujem.sk, #spolumamenato a #viacneznakup. Myšlienkou bolo podporiť fungovanie predajcov a výrobcov. Tešili sa nakupujúci aj predávajúci.  

Pre výrobcov sviečok sú Vianoce vrchol sezóny. V Botanicandle sme sa nezastavili. Od stredy do piatku Stará tržnica, cez víkendy stánok na Zimnom Tyršáku, kým ho pre pandémiu nezatvorili. K tomu objednávky cez internet a z dielne sme odchádzali o tretej ráno. Bez veľkej pomoci rodiny a kamarátov by sme nespávali vôbec :) 

Trhy fungovali na výbornú a robili radosť stovkám ľudí. Klobúk dole pred organizátormi a partnermi podujatia. BRaK - Bratislavský knižný festival, Bratislava Design Week, Dobrý trh a Urban Market.


Veríme v Internet ale trhy sú život 

Hoci sviečky cez internet nevoňajú, náušnice si nepoťažkáte, väčšina handmade tvorcov sa prispôsobuje. E-shopy sú samozrejmosť. Rastú objednávky cez Instagram a cez portály ako Sashe či Etsy.com. Trendom sú spolupráce s influencermi. Napríklad náš kamarát Marek z Bolfkalimbas.com, ktorému vďaka takejto spolupráci vyskočili predaje v zahraničí. 

Osobný kontakt so zákazníkom však bude vždy to naj. Esencia stretnutí, úsmevov, zážitkov, často až ľudských mikropríbehov na ploche pár minút. To je tá správna človečina, pre ktorú našu prácu milujeme. Teda ak tomu vôbec môžeme hovoriť “práca”.


Tak nech rýchlo zabudneme na lockowny. A zatiaľ sa púšťame do optimalizácie e-shopu. 

Foto kredit: FB Urban Market